söndag 2 september 2007

En reflektion över det engelska äventyret


Måste i ärlighetens namn erkänna att det första jag tänkte på när jag kom hem var att det skulle bli skönt att äta nyttig mat. Kanske jag som är kräsen men att äta korv dränkta med honung och smör är inte min grej riktigt. Reflekterade mycket över varför maten inte var så bra, råvarorna var bra men blandningen tenderade att sluta i något oaptitligt, så rådet jag fick före resan angående Engelsk mat stämde.

Socialt har det varit en underbar vecka. Jag har träffat massor med spännande människor och knutit nyttiga kontakter. Jag har även märkt att det kulturellt är en stor skillnad mellan ungdomar från andra europeiska länder. Generellt sett har jag alltid trott att svenskar har varit lugna och försiktiga. Detta har nog ändrats. I alla fall om man ser till 80-tals generationen som var närvarande i England under sommarskolan. Det var full fart framåt med kontakttagande och vi tog stor plats vilket jag tycker var bra. Detta tror jag kommer sig från att vi är vana att resa runt och vet att enda sättet att komma någonstans i livet är att ta plats och köra full fart framåt. Jag märkte också av en gruppering mellan det nya Europa och det gamla (med nya menar jag de oerhört expansiva ekonomierna som tidigare kallades Östeuropa). Detta kan dock ha att göra med språkbarriärer. Vi i Gamla Europa har nog ett språkmässigt övertag i och med den media vi konsumerar. Personligen tror jag att mitt uttal på Engelska inte ar den norrbottniska dialekten utan snarare en blandning av Amerikansk dialekt och Oxford.

Läromässigt har det faktiskt varit en besvikelse. Det enda föredraget som var riktigt intressant om hållbar utveckling som var temat hölls av en svensk, det tog upp energianvändning inom mat. Några riktigt intressanta aspekter var tex när hon visade på att ur energisynpunkt var den bästa maten faktiskt mikromat, då i avseende tillagning inte nyttighet bör tilläggas. Även att långa transporter inte nödvändigtvis är dåliga om de görs på ett bra sätt. En transport med båt från Chile är betydligt miljövänligare än en lastbilstransport från Spanien eller en flygtur från Danmark. Hon påvisade också att den närmare 90 % av energiåtgången och miljöpåverkan var i anslutning till jordbruket inte i distribution och tillagning. Detta fick mig att fundera över om det ur miljösynpunkt är bra att ha lokalproducerat. Samma saker kan göras billigare och miljövänligare på varmare platser. Norrbotten har många fördelar tveklöst men odlingsmässigt finns det bättre regioner.

Ett annat intressant projekt som pressenterades för oss var från Italien som möjligen skulle kunna appliceras här i Sverige. Precis som Norrbotten finns det regioner där som har problem med utflyttning och att locka till sig investeringar och turism. Där har de skapat ett samarbetsorgan dit de som har rum att hyra ut kan höra av sig. Detta för att ge turister en möjlighet att bo i äkta Italienska hem för att komma närmare kulturen. Detta skulle möjligen kunna fungera även i Sverige

Är oerhört nöjd och förvånad hur smidigt allt resande faktiskt har gått. Detta tror jag är mycket tack vare att från landstingets sida har det varit väldigt bra organiserat. Det har varit en trygghet att veta att det går att ringa till Helena och Marit om det hade behövds. Att allt flöt så smidigt tror jag är mycket deras förtjänst och givetvis andra som jag inte har haft privilegiet att träffa.

Nästa år kommer Summer school vara i Jämtland så förbered en ansökan redan nu för det var definitivt värt tiden att vara där.

/ Jonas Grafström

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida